Skip to main content

Як відкрити свій притулок: прості рекомендації, що збережуть ваш час

Наші друзі-юристи із Spektor Law Firm проаналізували норми українського законодавства та надали практичні рекомендації про те, як відкрити притулок для бездомних тварин. 

Бажання допомогти бездомним тваринам, полегшити їх складне життя та вберегти від голоду та хвороб – природнє бажання, яке виникає у багатьох небайдужих людей. Нажаль, кількість притулків для бездомних тварин, їхня якість та умови проживання в них досі залишаються низькими. Тому, не дивно, що чимало зоозахисних організацій, та й просто небайдужих людей все частіше замислюються над відкриттям власних притулків.

На жаль, на сьогодні законодавством України встановлений досить складний порядок відкриття притулків для тварин і ще більш складні вимоги до території та приміщень, з яких притулок повинен складатись. Що ж це за вимоги, наскільки вони є дійсно страшними, та як, врешті-решт, відкрити власний притулок для тварин допомогли нам розібратись колеги-юристи із компанії Spektor Law Firm.

Отож, для того, щоб відкрити притулок, вам потрібно

  • бути зареєстрованою юридичною особою, або фізичною особою-підприємцем;
  • мати земельну ділянку для притулку;
  • розмістити територію притулку не ближче 300 метрів від житлових будівель та будівель іншого призначення;
  • огородити територію притулку;
  • виділити на території притулку приміщення для: адміністративного корпусу, приймального відділення, карантинного відділення, ізолятора, відділення для утримання тварин та майданчик для вигулу;
  • розташувати на території притулку відділення для ветеринарної медицини, або домовитися із найближчим таким закладом про надання відповідної допомоги;
  • виділити для місця на утримання тварин необхідний простір з природнім освітленням та можливістю тварин контактувати із природним для них середовищем;
  • подбати про те, щоб приймальне відділення, ізолятор та карантинне відділення  були належно відокремлені від інших приміщень та обладнані дезінфекційними бар’єрами;
  • обладнати приміщення природною припливно-відпливною вентиляцією та не дозволяти протягування туди вологи;
  • забезпечити можливість своєчасного надання ветиренарної допомоги, а для цього слід укомплектувати штат працівників лікарями ветеринарної медицини, або виділити приміщення в оренду позаштатним лікарям-ветиринарам;
  • створити умови для проведення періодичних щеплень та дегельмінтизації;
  • виділити місце для утилізації, кремації та поховання тварин, або укласти відповідні договори із іншими спеціалізованими організаціями;
  • розробити Положення про притулок та прийняти його відповідною юридичною особою чи фізичною особою-підприємцем. Та затвердити це Положення у відповідних органах місцевого самоврядування, на території якого розташований притулок. В цьому Положенні слід описати усі процеси діяльності притулку (кваліфікацію осіб, порядок приймання, утримання собак і т.д.)

Для того щоб побудувати притулок слід запросити професійних будівельників та надати їм весь перелік вимог, що ставляться до притулків для тварин, затвердити розміщення відділень притулку, матеріал для їх будівництва та оснащення.

А зараз спробуймо детальніше розглянути юридичні нюанси.

  1. Заснування юридичної особи або фізичної особи-підприємця.

Для того, щоб господарську діяльність, а також для ведення податкового обліку потрібно зареєструвати юридичну особу, або зареєструватися як фізична особа-підприємець. Детальніше з процедурою реєстрації ви можете ознайомитися у Законі «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фі0зичних осіб-підприємців». Для реєстрації державному реєстратору необхідно подавати комплект документів, що включає реєстраційну картку, а також для юридичних осіб – установчі документи: протоколи про заснування, статути тощо, для фізичних осіб-підприємців – копію паспорту особи та картки платника податків (ідентифікаційного коду).

  1. Отримання земельної ділянки, зміна її цільового призначення, внесення змін до Генерального плану населеного пункту.

Земельну ділянку для притулку необхідно придбати, або взяти в оренду. Для цього необхідно дізнатись, хто є власником такої земельної ділянки. У разі, якщо земельна ділянка перебуває в приватній власності – юридичної чи фізичної особи, необхідно ініціювати із цією особою укладення Договору купівлі-продажу (у разі придбання земельної ділянки) або Договору оренди (у разі бажання взяти земельну ділянку у користування).

Якщо ж земельна ділянка перебуває у власності комунальній або державній, потрібно подати до відповідної місцевої ради (у разі, якщо ділянка знаходиться у комунальній власності) або районної чи обласної державної адміністрації (у разі, якщо ділянка знаходиться у державній власності) заяву із проханням надати у власність або користування земельну ділянку. При цьому, слід вказати мету, з якою використовуватиметься земельна ділянка, навести обґрунтування, чому така земельна ділянка повинна бути виділена, її кадастровий номер, площу.

Детальніше про обрану земельну ділянку можна дізнатись на сайті Публічної кадастрової карти України за посиланням http://www.map.land.gov.ua/.

Та слід пам’ятати, що земельні ділянки із цільовим призначенням земель сільськогосподарського призначення та земель оборони не можна буде отримати для притулку.

Враховуючи специфічність такої установи як притулок для тварин, її розміщення в населеному пункті повинно бути зазначено на Генеральному плані відповідного населеного пункту. Тому, якщо земельна ділянка буде розміщена на території населеного пункту після її отримання у власність чи користування, необхідно подати заяву про внесення притулку до Генерального плану населеного пункту. До заяви необхідно додати проект притулку, який планується будувати. Питання про внесення відповідних змін до Генерального плану приймається на найближчій сесії відповідної місцевої ради.

Наші юристи рекомендують не спішити набувати земельну ділянку для притулку у власність, доцільніше взяти землю у користування.

  1. Будівництво притулку.

Процедура погодження будівництва притулків є досить простою і не потребує експертиз та довгих погоджень у державних органах. Для початку будівництва необхідно отримати будівельний паспорт та зареєструвати декларацію про початок будівництва.

Будівельний паспорт видається органом містобудування та архітектури. Строк на отримання будівельного паспорта складає 10 робочих днів, тобто два тижні.

Після отримання будівельного паспорта, не пізніше як за 1 (один) календарний день до дати початку будівництва, особа повинна подати Декларацію про початок будівництва до органу архітектурно-будівельного контролю на відповідній території. Визначити орган, у який варто подавати декларацію можна за посиланням: http://dabi.uss.gov.ua/inspect.shtm.

  1. Погодження Положення про притулок та часу роботи притулку.

В Погодженні про притулок повинні бути описані усі процеси, які мають місце під час роботи притулку. Таке Положення повинно бути узгоджене з місцевими органами виконавчої влади, місцевою санітарно-епідеміологічною та ветеринарною службою. Докладного порядку такого узгодження у законодавстві не встановлено, тому у кожному конкретному разі доцільно звертатись до відповідного органу для уточнення.

Якщо ж у відповідних органах не зможуть надати відповіді щодо порядку такого узгодження (на жаль, і таке може трапитись), радимо написати на ім’я керівника цього органу заяву із проханням прийняти до відома і узгодити Положення про притулок. До цього листа варто додати копію затвердженого Положення. Такий лист можна направити поштою (бажано рекомендованим листом), або особисто занести до відповідного органу для проставлення на ньому штампу про отримання. Здійснивши вказані дії, формально обов’язок погодження буде дотриманий, якщо від органу не прийде жодного заперечення.

  1. Отримання висновку санітарно-епідеміологічної служби та декларування дотримання вимог протипожежної безпеки.

Для того щоб притулок почав працювати як суб’єкт господарювання після здійснення усіх вищезазначених процедур, необхідно отримати висновки санітарно-епідеміологічної служби та подати до до територіального відділення Міністерства надзвичайних ситуацій України декларацію про відповідність приміщень вимогам протипожежної безпеки.

Для отримання висновку СЕС слід звернутися до відповідного територіального відділення Санітарно-епідеміологічної служби із заявою про проведення перевірки та отримання висновку щодо відповідності приміщення всім вимогами.

Також, слід провести приватну експертизу для отримання висновку відповідності притулку нормам протипожежної безпеки.

З моменту отримання висновку СЕС та подачі декларації до МНС України, та за умови дотримання усіх вище описаних умов, притулок фактично може функціонувати.

Також слід пам’ятати, що під час роботи притулку до нього можуть навідуватися з перевірками з усіх перерахованих органів, що брали участь у погодженні його роботи. Тому умови, які ставляться до притулку повинні бути дотримані протягом усього часу його діяльності.

Таким чином, пройшовши досить складну процедуру усіх погоджень, будівництва із дотриманням усіх визначених вимог, особа зможе нарешті запустити в роботу свій притулок для тварин та допомагати бездомним домашнім тваринам знайти свій захист та любов у створеному власними руками притулку.

2023-02-10